Datum laatste bijwerking: 02/01/2024
ARTIKEL 1 - DEFINITIES
Toepassing: verwijst naar de interface die het exclusieve eigendom is van Pokawa, toegankelijk op met name de volgende pagina: https://pokawa.be/fr_fr/telecharger-application/ en downloadbaar via de Apple Store, de Android Store of de Google Store, via welke de Klant Bestellingen kan plaatsen via de Click&Collect dienst of door bezorging.
ALGEMENE VOORWAARDEN : betekent deze algemene verkoopvoorwaarden voor Click & Collect en bezorging.
Click&Collect betekent de dienst die toegankelijk is via de Applicatie en de Site waarbij de Klant online een Bestelling kan plaatsen en deze kan afhalen in het Restaurant dat is gekozen bij het plaatsen van de Bestelling.
Klant : betekent elke natuurlijke persoon die Producten bestelt op de Site of de Applicatie. Deze persoon erkent dat hij/zij meerderjarig is en volledig handelingsbekwaam om verplichtingen aan te gaan in het kader van de AV.
Hoe bestellen? betekent elke bestelling voor Producten om mee te nemen (Click and Collect service) of voor levering gedaan op de Site of via de Applicatie aan een Verkooppunt.
Account : verwijst naar de persoonlijke ruimte die de Klant kan aanmaken op de Site om toegang te krijgen tot de dienst Producten bestellen, gekoppeld aan een login en wachtwoord.
Persoonlijke gegevens: persoonsgegevens in de zin van artikel 4 van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende gegevensbescherming, die door de Klant aan de Verkoper en Pokawa worden verstrekt of die door Pokawa worden verzameld bij gebruik van de Site.
Levering Levering: verwijst naar de dienst waarbij de Klant ervoor kiest een Bestelling te plaatsen via de Site en/of de Applicatie, bij een restaurant dat deze dienst aanbiedt, en vervolgens de Bestelling te laten bezorgen door een onafhankelijke koerier.
Onderdelen betekent de Klant en de Verkoper samen.
Pokawa : een vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van 2.470,60 euro, ingeschreven in het handels- en ondernemingsregister van Parijs onder nummer 830 213 203, met maatschappelijke zetel op het adres 7 rue de Bucarest, 75008 Parijs.
Restaurant : een bedrijfsruimte waar een Pokawa bedrijf wordt geëxploiteerd.
Producten : duidt alle producten aan die te koop worden aangeboden op de Site of via de applicatie door een Restaurant.
Bemiddelingsdienst : verwijst naar de bemiddelingsdienst tussen Verkopers en Klanten die Pokawa aanbiedt via de Site.
Site : betekent de internetsite die toegankelijk is via het volgende URL-adres : https://pokawa.be.
Gebruiker : een natuurlijke persoon die de Site en de Applicatie bezoekt.
Verkoper : betekent de rechtspersoon die Producten verkoopt in een Pokawa branded Restaurant, onafhankelijke franchisenemer of filiaal van Pokawa, geselecteerd uit het Pokawa Restaurant netwerk op basis van het door de Klant gekozen afhaaladres, en waar de Bestelling wordt geregistreerd.
ARTIKEL 2 - PREAMBULE EN UITVOERBAARHEID VAN HET GSC
Het doel van de AV is het definiëren en regelen van de rechten en verplichtingen van de Partijen in het kader van de online verkoop van Producten door de Verkoper aan de Klant via de Site en de Applicatie in Pokawa Restaurants. Elke Bestelling van Producten door de Klant houdt automatisch in dat de Klant deze Algemene Voorwaarden volledig en zonder voorbehoud aanvaardt.
De Site en de Applicatie worden gepubliceerd door POKAWA, een vereenvoudigde naamloze vennootschap met een kapitaal van 2.470,60 euro, ingeschreven in het handels- en vennootschapsregister van Parijs onder nummer 830 213 203, met zetel te 7 rue de Bucarest, 75008 Parijs, die alle intellectuele eigendomsrechten erop bezit.
De Site wordt gehost door OVH.
In geval van tegenstrijdigheid tussen de bepalingen van de AV en andere contractuele documenten met betrekking tot de Bemiddelingsdiensten en de Bestellingen van Producten, hebben deze AV voorrang, tenzij de Partijen schriftelijk anders overeenkomen.
Geen enkele tolerantie in de toepassing van de bepalingen van de AVV mag worden uitgelegd als een afstand door Pokawa of de Verkoper van het recht om zich op een later tijdstip op deze bepalingen te beroepen.
Als een van de bepalingen hiervan ongeldig is of wordt onder een huidige of toekomstige wettelijke bepaling, wordt deze ongeldig geacht zonder de geldigheid van de overige bepalingen hiervan aan te tasten.
De AV zijn van kracht vanaf het moment van publicatie op de Site. Pokawa behoudt zich het recht voor deze AV te allen tijde te wijzigen. In geval van wijziging van de AV gelden de AV die van kracht zijn op de datum van betaling van de Bestelling.
ARTIKEL 3 - GEBRUIK VAN DE SITE EN TOEPASSING
Op het gebruik van de Site en/of de Applicatie zijn de Algemene Gebruiksvoorwaarden (hierna de "Voorwaarden") van toepassing. CGU "De Klant aanvaardt deze algemene voorwaarden volledig en zonder voorbehoud bij het surfen op de Site en/of de Applicatie en het plaatsen van Bestellingen.
ARTIKEL 4 - PRODUCTINFORMATIE
De Producten waarvan de verkoop wordt geregeld door deze AVT zijn de Producten die op de Site en in de Applicatie worden vermeld en waarvan wordt aangegeven dat ze door de Verkoper te koop worden aangeboden. Deze Producten worden aangeboden onder voorbehoud van beschikbaarheid van het Restaurant waar de Bestelling wordt geplaatst, met dien verstande dat de Verkoper zich het recht voorbehoudt om op elk moment het aanbod van bepaalde Producten te wijzigen of te onderbreken, waarvan de onbeschikbaarheid aan de Klant zal worden meegedeeld voordat de Bestelling wordt geplaatst.
De producten worden met de grootst mogelijke oprechtheid beschreven en gepresenteerd. De ingrediëntenlijst, allergenen en voedingswaarden worden vermeld. De foto's dienen alleen ter illustratie en hebben geen contractuele waarde.
Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om zich vóór het plaatsen van een Bestelling op de hoogte te stellen van eventuele allergieën of intoleranties voor bepaalde ingrediënten in de Producten en eventuele sporen daarvan op te vragen bij Pokawa en de Verkoper, in het bijzonder door het raadplegen van de ingrediënten- en allergenenlijst op het Productpresentatieblad. Pokawa en/of de Verkoper kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het niet in acht nemen van deze informatie door de Klant bij het plaatsen van een Bestelling.
Zodra de Producten zijn afgehaald, is het de verantwoordelijkheid van de Klant om ze in goede staat te bewaren en ervoor te zorgen dat ze worden geconsumeerd vóór de uiterste consumptiedatum die op de verpakking staat vermeld. In het geval dat de uiterste houdbaarheidsdatum onleesbaar is of per ongeluk van het etiket is verwijderd, verplicht de Klant zich ertoe de informatie bij de Verkoper op te vragen en de Producten onmiddellijk te consumeren, binnen maximaal drie (3) dagen nadat ze zijn afgehaald.
Wij raden aan de Producten nooit in te vriezen en ze zo snel mogelijk na ontvangst van de Bestelling te consumeren.
Pokawa en/of de Verkoper zijn niet aansprakelijk voor aantasting van de Producten door nalatigheid van de Klant en/of onjuiste opslag van de Producten na afhalen/bezorgen.
ARTIKEL 5 - EEN KLANTENACCOUNT AANMAKEN
Om Producten te bestellen via de Site en/of de Applicatie, kunnen Klanten hun Account aanmaken en inloggen om hun Bestelling te plaatsen, of hun Bestelling plaatsen als gast.
Om een account aan te maken op de Site en/of de Applicatie moet de Klant ten minste :
Het aanmaken van een Account en het afronden van een Bestelling vereisen dat de Klant bepaalde Persoonsgegevens doorgeeft, die worden verzameld en opgeslagen door Pokawa en de Verkoper in overeenstemming met de bepalingen van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende gegevensbescherming, namelijk:
Bij het aanmaken van een Account verplicht de Klant zich Pokawa en de Verkoper te voorzien van juiste en oprechte informatie en deze actueel te houden via de beheerpagina van het Account.
Het Account van de Klant is puur persoonlijk. Bijgevolg verplicht de Klant zich om deze persoonlijk te gebruiken en nooit toe te staan dat een derde partij deze in zijn/haar plaats of voor zijn/haar rekening gebruikt, tenzij hij/zij hiervoor de volledige verantwoordelijkheid draagt.
Op dezelfde manier is de Klant verantwoordelijk voor het vertrouwelijk houden van zijn/haar inloggegevens en in het bijzonder zijn/haar wachtwoord. De Klant wordt geadviseerd een complex wachtwoord te gebruiken dat bestaat uit letters, cijfers en speciale tekens. De Klant dient onmiddellijk contact op te nemen met Pokawa Pokawa is in dat geval vrij om alle passende maatregelen te nemen om de integriteit van de Account te herstellen.
Als de Klant zijn wachtwoord vergeet en/of verliest, kan hij de functie "Wachtwoord vergeten" gebruiken om het wachtwoord opnieuw in te stellen door op de link te klikken en de instructies in de ontvangen e-mail te volgen.
Pokawa behoudt zich het recht voor om in geval van overtreding van deze AV en/of geldende wet- en regelgeving het Account van de Klant zonder schadevergoeding op te schorten.
ARTIKEL 6 - VOLTOOIING EN AANVAARDING VAN DE BESTELLING
Om een Bestelling te plaatsen voor Producten op de Site en/of de Applicatie, dient de Klant een Restaurant te kiezen uit het aanbod op de Site en/of de Applicatie. Hiertoe kan de Klant het Restaurant van zijn keuze kiezen uit de aangeboden lijst of gebruikmaken van de geolocatiedienst, die hem informeert over het Restaurant dat zich het dichtst bij het door hem ingevoerde adres bevindt.
De Klant moet de Producten die hij wenst te bestellen selecteren en toevoegen aan zijn winkelmandje. De Klant wordt ervan op de hoogte gebracht dat de prijs van de Producten kan variëren naargelang de specifieke kenmerken en supplementen van deze Producten. Elke aanvulling wordt aangegeven wanneer het Product wordt geselecteerd.
Zodra de Klant zijn keuze van Producten heeft gemaakt, wordt hij gevraagd de juistheid van zijn keuze te bevestigen voordat hij zijn Bestelling plaatst.
Alleen de Producten in het winkelmandje worden opgenomen in de Bestelling van de Klant.
Voor het uitvoeren van de Bestelling is het noodzakelijk dat de Klant bepaalde Persoonsgegevens verstrekt, die door Pokawa en de Verkoper worden verzameld en opgeslagen in overeenstemming met de bepalingen van Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende gegevensbescherming, namelijk:
Daarnaast moeten klanten voor de Click & Collect-service de datum en tijd invoeren waarop ze hun Bestelling willen ophalen.
Het staat de Klant vrij om de Bestelling of de verstrekte informatie te wijzigen totdat de Bestelling is betaald en aan de Verkoper is doorgegeven.
Betaling voor de Bestelling van het Product in overeenstemming met de hierboven uiteengezette voorwaarden is gelijk aan :
Alle Bestellingen geplaatst via Click&Collect moeten worden afgehaald tijdens de openingstijden van het gekozen Pokawa Restaurant. Deze openingstijden worden aangegeven op de restaurantkeuzepagina wanneer de Bestelling wordt geplaatst.
De Verkoper archiveert de Bestellingen en de facturen van de Bestellingen op een betrouwbare en duurzame drager, die een getrouwe kopie vormt overeenkomstig de bepalingen van artikel 1379 van het Franse Burgerlijk Wetboek. De geautomatiseerde bestanden van de Verkoper worden door de Verkoper en de Klant beschouwd als bewijs van communicatie, Bestellingen, betalingen en transacties tussen de Partijen.
ARTIKEL 7 - TOEPASSELIJKHEID VAN HET HERROEPINGSRECHT
Krachtens artikel L221-28, 4° van de Franse Consumentenwet kan het herroepingsrecht voor verkoop op afstand niet worden uitgeoefend voor de levering van goederen die door hun aard snel kunnen bederven of verouderen. Als gevolg van het bovenstaande kunnen Bestellingen die definitief zijn gevalideerd en betaald, geen aanleiding geven tot de uitoefening van een herroepingsrecht en kunnen ze niet worden geannuleerd.
Producten kunnen niet worden teruggenomen of geruild.
ARTIKEL 8 - BETALING VAN DE ORDERPRIJS
8.1 Prijzen
De prijzen van de Producten en de bijbehorende belastingen zijn de prijzen die op de Site en in de Applicatie worden vermeld. Ze worden uitgedrukt in euro en zijn inclusief alle belastingen, rekening houdend met de btw die van toepassing is op de datum van de Bestelling. De Verkoper behoudt zich het recht voor om de prijzen van de Producten op elk moment te wijzigen, onder voorbehoud van toepassing van de prijzen vermeld op de Site en de Applicatie op het moment van de Bestelling.
Bezorgkosten, die alleen van toepassing zijn op Leveringen, worden ook gespecificeerd voordat de Bestelling wordt geplaatst. De hoogte van deze kosten is afhankelijk van de afstand tussen het opgegeven afleveradres en het gekozen Restaurant.
Pokawa berekent ook servicekosten, waarvan de hoogte wordt aangegeven voordat de Bestelling wordt geplaatst, die Pokawa in staat stellen om de klantervaring te optimaliseren, met name door nieuwe functies en een optimale klantenservice.
Tot slot kunnen extra kosten in rekening worden gebracht als het bedrag van de Bestelling lager is dan het minimumbedrag dat door het Restaurant is vastgesteld op het moment van Levering.
De Producten kunnen het onderwerp zijn van promotionele aanbiedingen. Elke speciale promotionele aanbieding is onderworpen aan deze AV, die prevaleren in geval van tegenstrijdigheid tussen de voorwaarden van de speciale aanbieding en deze AV. Deze aanbiedingen kunnen te allen tijde worden gewijzigd of ingetrokken. Opdat de Klant er gebruik van zou kunnen maken, moeten deze aanbiedingen bestaan en nog steeds van kracht zijn op het moment van de Bestelling.
8.2 Betalingsvoorwaarden voor de Bestelling
De betaling van de Bestelling door de Klant impliceert de validatie ervan door de Verkoper.
De Verkoper biedt de Klant de volgende veilige betaalmethoden:
De Verkoper beschikt over de nodige machtigingen om deze betalingswijze te gebruiken. Door de Bestelling te betalen, verklaart de Klant dat hij/zij gemachtigd is om de bankkaart te gebruiken waarvan hij/zij de gegevens voor dit doel heeft verstrekt, en machtigt hij/zij de Verkoper om de Bestelling te factureren.
In geval van weigering van betaling per bankkaart of niet-betaling van de Bestelling gevalideerd door de Klant, behoudt de Verkoper zich het recht voor om de verwerking van de Bestelling op te schorten totdat deze volledig betaald is of om deze Bestelling te annuleren.
Als de bankkaart die voor de betaling is gebruikt niet kan worden geïdentificeerd en geverifieerd, wordt de Bestelling in kwestie geannuleerd.
ARTIKEL 9 - CLICK & COLLECT VERZAMELEN VAN BESTELLINGEN
Om hun Bestelling af te halen, moeten Klanten op de gekozen datum en tijd naar het geselecteerde Verkooppunt gaan, voorzien van hun Bestelnummer.
Vanwege de aard van de Producten kan een Bestelling, in het geval dat de Klant te laat is met het afhalen van zijn Bestelling bij het Verkooppunt, of in het geval dat een Bestelling niet wordt afgehaald, door de Verkoper worden vernietigd zonder dat de Klant aanspraak kan maken op enige terugbetaling of vergoeding ter zake, en zonder dat de Verkoper of Pokawa op enigerlei wijze aansprakelijk kan worden gesteld.
ARTIKEL 10 - LEVERINGEN
Voor Leveringsbestellingen wordt de Bestelling afgeleverd op het afleveradres dat door de Klant is opgegeven bij het plaatsen van de Bestelling op de Website of via de Applicatie.
De informatie die de Klant heeft verstrekt op het moment van het plaatsen van de Bestelling is bindend en elke fout in de contactgegevens van de Klant valt uitsluitend onder de verantwoordelijkheid van de Klant. In dit geval kan de Verkoper niet aansprakelijk worden gesteld voor de onmogelijkheid om het Product te leveren en wordt de Klant niet vergoed voor de niet-ontvangen bestelling.
ARTIKEL 11 - AANSPRAKELIJKHEID
De betrokkenheid van Pokawa is strikt beperkt tot het verlenen van de Bemiddelingsdienst aan Gebruikers en Klanten. In dit verband draagt Pokawa de gevolgen van eventuele schade die direct aan haar kan worden toegerekend en die aan de Klant kan worden toegebracht in het kader van de werking van de Site en/of de Applicatie, binnen de in de AVTU genoemde grenzen.
Pokawa kan niet aansprakelijk worden gesteld:
De Verkoper draagt de gevolgen van de schade die hem rechtstreeks kan worden toegerekend in verband met de Bestelling van de Klant volgens het gemene recht. De Verkoper kan echter niet aansprakelijk worden gesteld in geval van een handeling van de Klant of in geval van overmacht in de zin van artikel 1218 van het Franse Burgerlijk Wetboek.
De beperkingen en uitsluitingen in dit artikel zijn niet bedoeld om de aansprakelijkheid te beperken of de rechten van consumenten te wijzigen die niet kunnen worden uitgesloten in overeenstemming met de toepasselijke wettelijke bepalingen.
ARTIKEL 12 - INTELLECTUEEL EIGENDOM
Niets hierin, noch de beschikbaarheid van de Site en de Applicatie, mag worden uitgelegd als een overdracht van welke intellectuele eigendomsrechten dan ook van Pokawa en de Verkoper aan de Klant.
Alle technologieën, informatie, gegevens, documenten, knowhow en/of formules die door Pokawa aan de Klant worden verstrekt in het kader van de levering van de Site en/of de Applicatie en/of de Bestelling, alsmede alle handelsmerken, logo's, handelsnamen en foto's die op de Site voorkomen, blijven het exclusieve eigendom van Pokawa. De Klant krijgt een persoonlijk, niet-exclusief, niet-overdraagbaar en niet-overdraagbaar recht om de Site en/of de Applicatie te gebruiken.
Elke reproductie, weergave, gebruik of aanpassing, in welke vorm dan ook, van het gehele of gedeeltelijke intellectuele eigendom van Pokawa of de Verkoper zonder diens voorafgaande schriftelijke toestemming is ten strengste verboden. Het feit dat Pokawa of de Verkoper geen gerechtelijke stappen onderneemt zodra zij op de hoogte is van een dergelijk ongeoorloofd gebruik, houdt niet in dat Pokawa of de Verkoper instemt met dit gebruik en afziet van gerechtelijke stappen.
ARTIKEL 13 - VERBOD OP DE VERKOOP VAN ALLE ALCOHOLHOUDENDE PRODUCTEN AAN MINDERJARIGEN
Het Bedrijf herinnert de Klant eraan dat, in overeenstemming met de bepalingen van artikel L3342-1 van de Franse Code de la santé publique, zoals gewijzigd door wet nr. 2009-879 van 21 juli 2009, de verkoop van alcohol aan minderjarigen jonger dan achttien (18) jaar verboden is. Bijgevolg is de aankoop van elk product op basis van alcohol tijdens het bestelproces ten strengste verboden voor minderjarigen jonger dan achttien (18) jaar.
Bij deze gelegenheid kan de Klant worden gevraagd om een identiteitsbewijs te overleggen bij het plaatsen van een Click & Collect Bestelling, in geval van twijfel, of op het moment van levering, in overeenstemming met artikel L3343-1 van de Franse Code de la santé publique.
ARTIKEL 14 - BEL-ME-NIET LIJST
In overeenstemming met artikel L.223-1 van de Franse Consumentenwet worden klanten eraan herinnerd dat als zij, buiten hun relatie met het Bedrijf, in het algemeen niet het onderwerp willen zijn van telefonische commerciële werving, zij zich gratis kunnen inschrijven op de telefonische wervingsverzetlijst bij de Bloctel-dienst (https://www.bloctel.gouv.fr).
ARTIKEL 15 - BESCHERMING VAN PERSOONSGEGEVENS
Pokawa en de Verkoper verplichten zich te voldoen aan de bepalingen van de Algemene Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2019 betreffende de bescherming van persoonsgegevens (hierna: " RGPD "Hij verbindt zich er ook toe de vertrouwelijkheid en veiligheid van de persoonsgegevens die hij in het kader van de uitvoering van deze overeenkomst verzamelt en verwerkt, te respecteren en ervoor te zorgen dat zijn werknemers deze respecteren.
In het kader van de totstandkoming en uitvoering van de AV zijn Pokawa en de Verkoper verplicht om persoonsgegevens van de Klant te verzamelen en te verwerken, in overeenstemming met de RGPD. De verzamelde gegevens omvatten het volgende: achternaam, voornaam, telefoonnummer, e-mailadres, IP-adres, betalingsgegevens.
Deze gegevens zijn nodig om de Bestelling van de Klant te verwerken en de AV uit te voeren.
Deze gegevens kunnen worden doorgegeven aan de werknemers van Pokawa en de Verkoper en aan eventuele partners die verantwoordelijk zijn voor de uitvoering, de verwerking en het beheer van de relatie met de Klant. Pokawa en de Verkoper zijn niet van plan om gegevens die op deze manier zijn verzameld door te geven buiten de Europese Unie.
Klanten van wie persoonlijke gegevens worden verwerkt, hebben recht op toegang, rectificatie, verwijdering, beperking van de verwerking, overdraagbaarheid van gegevens, recht op verzet en het recht om na hun dood instructies te geven met betrekking tot informatie die hen betreft, door een brief te sturen naar het volgende adres:
POKAWA SAS
7 rue de Bucarest ;
75008 Parijs.
Indien Pokawa de gegevens voor een nieuw doel wil gebruiken, zal een nieuw verzoek om toestemming aan de Klant worden gedaan.
ARTIKEL 16 - INFORMATIE EN TECHNISCHE BIJSTAND
Voor informatie of vragen met betrekking tot de werking van de Site en/of de Applicatie en/of hun Account, worden Klanten uitgenodigd contact op te nemen met het volgende e-mailadres: serviceclient@pokawa-group.com.
Voor informatie of vragen met betrekking tot hun Bestelling van Producten worden Klanten uitgenodigd telefonisch contact op te nemen met de Verkoper op het nummer dat is vermeld op de Site en/of de Applicatie.
ARTIKEL 17 - TOEPASSELIJK RECHT - JURISDICTIE
De relatie tussen Pokawa en de Klant, of de Verkoper en de Klant, onder deze AV wordt beheerst door Frans recht.
In geval van geschillen tussen de partijen, in het bijzonder met betrekking tot de geldigheid, interpretatie en uitvoering van deze GCS, kunnen de partijen te goeder trouw trachten een minnelijke schikking te treffen om het probleem op te lossen.
Voor klachten over de werking van de Site en/of de Applicatie kan de Klant een brief sturen naar Pokawa met vermelding van de geconstateerde moeilijkheden of tekortkomingen naar het volgende adres: 7 rue de Bucarest, 75008 Parijs.
Voor elke klacht met betrekking tot hun Bestelling van Producten kunnen Klanten hun klachten per post naar de Verkoper sturen, met vermelding van de vastgestelde moeilijkheden of tekortkomingen, naar het adres dat op de Site staat.
Klanten kunnen de diensten van de bemiddelaar ook gratis aanvragen door een e-mail te sturen naar het volgende adres mediation-franchise-consommateurs@franchise-fff.com of per post naar het volgende adres
De FFF
Commissie Franchise-Consumentenbemiddeling
29 Boulevard de Courcelles - 75008 Parijs
De Klant moet het doel van zijn verzoek specificeren en de documenten waarop het is gebaseerd bijvoegen. Na ontvangst stelt de bemiddelaar de partijen via e-mail of gewone post op de hoogte van de verwijzing.
In het kader van deze bemiddeling kan de Klant zich laten bijstaan door een persoon van zijn keuze of zich op eigen kosten laten vertegenwoordigen door een advocaat. Elke partij kan ook op eigen kosten het oordeel van een deskundige vragen. Bij een gezamenlijk verzoek om een deskundigenoordeel worden de kosten gelijkelijk verdeeld tussen Pokawa of de Verkoper en de Klant.
De bemiddeling wordt binnen negentig (90) dagen na de kennisgeving van de verwijzing door de bemiddelaar afgesloten. Het staat de partijen vrij het voorstel van de bemiddelaar te aanvaarden of te weigeren.
Bemiddeling is in ieder geval niet verplicht.
Bovendien wordt de Klant geïnformeerd dat de Europese Commissie een platform voor onlinegeschillenbeslechting heeft opgericht, dat toegankelijk is op het volgende adres: : https://webgate.ec.europa.eu/odr/. Het doel van dit platform is om de onafhankelijke buitengerechtelijke beslechting van online geschillen tussen consumenten en professionals in de Europese Unie te vergemakkelijken.
Indien de Klant de zaak niet aan de bemiddelaar wenst voor te leggen, of indien een van de Partijen het bemiddelingsvoorstel weigert, of indien geen minnelijke schikking wordt bereikt, staat het de Partijen vrij een procedure bij de bevoegde rechtbank in te leiden.
ARTIKEL 18 - BIJLAGEN
Artikel L. 217-4 en volgende van de Franse consumentenwetgeving
Artikel L217-3
De verkoper moet een eigendom leveren dat voldoet aan het contract en de criteria van artikel L. 217-5.
Hij is aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestond op het moment van levering van de goederen in de zin van artikel L. 216-1, en dat zich manifesteert binnen twee jaar na levering. [...]
De verkoper is eveneens aansprakelijk, gedurende dezelfde periode, voor elk gebrek aan overeenstemming dat voortvloeit uit de verpakking, de montagehandleiding of de installatie, wanneer deze laatste onder zijn verantwoordelijkheid viel krachtens de overeenkomst of onder zijn verantwoordelijkheid werd uitgevoerd, of wanneer de onjuiste installatie, uitgevoerd door de consument zoals voorzien in de overeenkomst, te wijten is aan tekortkomingen of fouten in de door de verkoper verstrekte montagehandleiding.
Deze garantietermijn geldt onverminderd de artikelen 2224 en volgende van het Burgerlijk Wetboek. Het beginpunt van de verjaringstermijn voor de vordering van de consument is de dag waarop de consument zich bewust wordt van het gebrek aan overeenstemming.
Artikel L217-4
De woning voldoet aan het contract als het voldoet aan de volgende criteria, indien van toepassing:
1° Ze beantwoordt aan de beschrijving, het type, de hoeveelheid en de kwaliteit, met name wat betreft functionaliteit, compatibiliteit, interoperabiliteit of andere kenmerken die in het contract zijn opgenomen;
2° het geschikt is voor elk bijzonder door de consument beoogd gebruik dat uiterlijk bij het sluiten van de overeenkomst aan de verkoper is meegedeeld en door deze laatste is aanvaard;
3° Het wordt geleverd met alle accessoires en installatie-instructies die volgens het contract moeten worden geleverd;
4° Het wordt bijgewerkt in overeenstemming met het contract.
Artikel L217-5
I.-Naast de criteria voor conformiteit met het contract worden goederen geacht conform te zijn als ze voldoen aan de volgende criteria:
1° Hij is geschikt voor het gebruik dat normaliter van goederen van dezelfde soort wordt verwacht, waarbij in voorkomend geval rekening wordt gehouden met de bepalingen van het recht van de Europese Unie en het nationale recht en met de technische normen of, bij ontstentenis daarvan, met de specifieke gedragscodes die voor de betrokken sector gelden;
2° in voorkomend geval, de kwaliteiten bezit die de verkoper aan de consument heeft voorgesteld in de vorm van een monster of een model vóór het sluiten van de overeenkomst;
3° Voor zover van toepassing, worden de digitale elementen die het bevat verstrekt in de meest recente versie die beschikbaar is op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten, tenzij de partijen anders overeenkomen;
4° Indien van toepassing, wordt het geleverd met alle toebehoren, inclusief verpakking, en installatie-instructies die de consument terecht mag verwachten;
5° Voor zover van toepassing, wordt het geleverd met updates die de consument terecht mag verwachten, overeenkomstig de bepalingen van artikel L. 217-19 ;
6° Zij stemt overeen met de hoeveelheid, de kwaliteit en de andere kenmerken, waaronder duurzaamheid, functionaliteit, compatibiliteit en veiligheid, die de consument terecht mag verwachten van goederen van dezelfde soort, rekening houdend met de aard van de goederen en met publieke mededelingen van de verkoper, van een persoon die zich hoger in de transactieketen bevindt of van een persoon die voor hun rekening handelt, onder meer in reclame of etikettering.
II - De verkoper is evenwel door geen enkele van de in de voorgaande alinea genoemde openbare verklaringen gebonden indien hij aantoont :
1° Dat hij hen niet kende en niet in de positie verkeerde om hen te kennen;
2° dat op het tijdstip van het sluiten van de overeenkomst de openbare aangiften zijn gecorrigeerd in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met de oorspronkelijke aangiften; of
3° Dat de publieke verklaringen de aankoopbeslissing niet kunnen hebben beïnvloed.
III - De consument kan de conformiteit van de goederen niet betwisten door zich te beroepen op een gebrek met betrekking tot een of meer specifieke kenmerken van de goederen waarvan hem uitdrukkelijk is meegedeeld dat zij afwijken van de in dit artikel vastgestelde conformiteitscriteria, en waarmee hij uitdrukkelijk en afzonderlijk heeft ingestemd bij het sluiten van de overeenkomst.
Artikel L217-7
Conformiteitsgebreken die zich voordoen binnen vierentwintig maanden na levering van de goederen worden verondersteld te hebben bestaan op het moment van levering, tenzij het tegendeel wordt bewezen.
Voor tweedehands verkochte goederen is deze periode vastgesteld op zes maanden.
De verkoper kan dit vermoeden weerleggen als het niet verenigbaar is met de aard van de goederen of het vermeende gebrek aan overeenstemming.
Artikel L217-6
Wanneer de beroepsbeoefenaar in het kader van de overeenkomst persoonsgegevens verwerkt, wordt niet-naleving door de beroepsbeoefenaar van zijn verplichtingen uit hoofde van Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 en Wet nr. 78-17 van 6 januari 1978 betreffende gegevensverwerking, bestanden en vrijheden, indien deze niet-naleving leidt tot niet-naleving van een of meer van de nalevingscriteria die in deze afdeling zijn vastgesteld, gelijkgesteld met niet-naleving, onverminderd de andere rechtsmiddelen waarin deze teksten voorzien.
ArtikelL217-7
Conformiteitsgebreken die zich voordoen binnen een termijn van vierentwintig maanden vanaf de levering van de goederen, met inbegrip van goederen die digitale elementen bevatten, worden, behoudens tegenbewijs, vermoed te hebben bestaan op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van de goederen of van het beweerde gebrek.
[...]
Artikel L217-8
In geval van gebrek aan overeenstemming heeft de consument recht op reparatie of vervanging van de goederen of, bij gebreke daarvan, op een prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst, onder de in deze onderafdeling genoemde voorwaarden.
De consument heeft ook het recht om de betaling van de prijs of de levering van het in de overeenkomst voorziene voordeel geheel of gedeeltelijk op te schorten totdat de verkoper zijn verplichtingen uit hoofde van dit hoofdstuk is nagekomen, in overeenstemming met de artikelen 1219 en 1220 van het Burgerlijk Wetboek.
De bepalingen van dit hoofdstuk laten de toekenning van schadevergoeding onverlet.
Artikel L217-9
De consument heeft het recht te eisen dat de goederen in overeenstemming worden gebracht met de criteria van lid 1 van dit artikel.
De consument vraagt de verkoper om de goederen in overeenstemming te brengen, waarbij hij kan kiezen tussen reparatie of vervanging. Daartoe stelt de consument de goederen ter beschikking van de verkoper.
Artikel L217-10
De goederen worden binnen een redelijke termijn, die niet meer dan dertig dagen na het verzoek van de consument mag bedragen, en zonder ernstige overlast voor de consument in overeenstemming gebracht, rekening houdend met de aard van de goederen en het door de consument beoogde gebruik.
De reparatie of vervanging van niet-conforme goederen omvat, indien van toepassing, de verwijdering en terugzending van de goederen en de installatie van de gerepareerde of vervangende goederen door de verkoper.
Een decreet specificeert de voorwaarden om het eigendom in overeenstemming te brengen.
Artikel L217-11
De goederen worden in overeenstemming gebracht zonder kosten voor de consument.
De consument is niet verplicht te betalen voor het normale gebruik van de vervangen goederen gedurende de periode voorafgaand aan de vervanging.
Artikel L217-12
De verkoper mag niet handelen overeenkomstig de door de consument gemaakte keuze indien de gevraagde nakoming onmogelijk is of onevenredige kosten zou meebrengen, in het bijzonder met betrekking tot :
1° De waarde die de goederen zouden hebben gehad indien er geen gebrek aan overeenstemming was geweest ;
2° de omvang van het gebrek aan overeenstemming; en
3° De mogelijkheid om voor de andere keuze te kiezen zonder grote ongemakken voor de consument.
De verkoper kan weigeren het goed in overeenstemming te brengen als dit onmogelijk is of onevenredige kosten met zich mee zou brengen, in het bijzonder met betrekking tot 1° en 2°.
Als niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan de consument, na ingebrekestelling, overgaan tot gedwongen uitvoering in natura van de oorspronkelijk gevraagde oplossing, overeenkomstig de artikelen 1221 en volgende van het Franse Burgerlijk Wetboek.
Elke weigering van de verkoper om volgens de keuze van de consument te werk te gaan of om de goederen in overeenstemming te brengen, moet schriftelijk of op een duurzame drager worden gerechtvaardigd.
Artikel L217-13
Goederen die worden gerepareerd onder de wettelijke conformiteitsgarantie genieten een verlenging van deze garantie met zes maanden.
Als de consument ervoor kiest om de goederen te laten repareren, maar dit niet wordt gedaan door de verkoper, zal het in overeenstemming brengen van de goederen door ze te vervangen een nieuwe periode van de wettelijke garantie van overeenstemming voor de vervangen goederen starten. Deze bepaling is van toepassing vanaf de dag waarop de vervangende goederen aan de consument worden geleverd.
Artikel L217-14
De consument heeft recht op een vermindering van de prijs van de goederen of op ontbinding van de overeenkomst in de volgende gevallen:
1° Wanneer de handelaar weigert te voldoen ;
2° als de consument niet binnen de dertig dagen na zijn verzoek aan het verzoek voldoet of als hij er grote hinder van ondervindt;
3° als de consument definitief de kosten draagt om de niet-conforme goederen terug te nemen of te verwijderen, of als hij de kosten draagt om de herstelde of vervangende goederen te installeren of de daarmee gepaard gaande kosten;
4° Indien de niet-conformiteit van het goed voortduurt ondanks de vergeefse poging van de verkoper om het goed conform te maken.
De consument heeft ook recht op een vermindering van de prijs van de goederen of op ontbinding van de overeenkomst wanneer het gebrek aan overeenstemming zo ernstig is dat onmiddellijke vermindering van de prijs of ontbinding van de overeenkomst gerechtvaardigd is. In dergelijke gevallen is de consument niet verplicht om vooraf herstel of vervanging van de goederen te vragen.
De consument heeft niet het recht om de koop te ontbinden als het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is, hetgeen de verkoper moet aantonen. Dit lid is niet van toepassing op overeenkomsten waarbij de consument geen prijs betaalt.
Artikelen 1641 tot 1649 van het Burgerlijk Wetboek
Artikel 1641
De verkoper is aansprakelijk voor alle verborgen gebreken in het verkochte artikel die het ongeschikt maken voor het beoogde gebruik of die dat gebruik zodanig beperken dat de koper het niet zou hebben gekocht of er een lagere prijs voor zou hebben betaald als hij of zij ervan op de hoogte was geweest.
Artikel 1642
De verkoper is niet aansprakelijk voor zichtbare gebreken waarvan de koper zich heeft kunnen overtuigen.
Artikel 1643
Hij is aansprakelijk voor verborgen gebreken, zelfs als hij er niet van op de hoogte is, tenzij hij heeft bedongen dat hij geen garantie hoeft te geven.
Artikel 1644
In het geval van artikelen 1641 en 1643 heeft de koper de keuze om de zaak terug te geven en de prijs terugbetaald te krijgen, of om de zaak te houden en een deel van de prijs terugbetaald te krijgen.
Artikel 1645
Als de verkoper op de hoogte was van de gebreken, is hij jegens de koper aansprakelijk voor alle schade naast restitutie van de ontvangen prijs.
Artikel 1646
Als de verkoper niet op de hoogte was van de gebreken, hoeft hij alleen de prijs terug te betalen en de koper te vergoeden voor de kosten die de verkoop met zich meebracht.
Artikel 1647
Als de zaak die gebrekkig was, is vergaan als gevolg van de slechte kwaliteit, is het verlies voor de verkoper, die aansprakelijk zal zijn jegens de koper voor restitutie van de prijs en de andere schade die in de twee voorgaande artikelen is uitgelegd.
Verlies als gevolg van onvoorziene omstandigheden is echter voor rekening van de koper.
Artikel 1648
Vorderingen die voortvloeien uit onherroepelijke gebreken moeten door de koper worden ingesteld binnen twee jaar na de ontdekking van het gebrek. In het geval voorzien in artikel 1642-1 moet de vordering op straffe van verval worden ingesteld binnen een jaar na de datum waarop de verkoper van de gebreken of van het klaarblijkelijke gebrek aan overeenstemming kan worden ontheven.
Artikel 1649
Het is niet van toepassing op verkoop op gerechtelijk gezag.
Abonneer je op onze nieuwsbrief
om onze exclusieve aanbiedingen te ontvangen!
Abonneer je op onze nieuwsbrief
om onze exclusieve aanbiedingen te ontvangen!
Eet voor je gezondheid minstens vijf stuks fruit en groenten per dag op www.mangerbouger.fr
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken we technologieën zoals cookies om apparaatinformatie op te slaan en/of te openen. Door toestemming te geven voor deze technologieën kunnen we gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor bepaalde functies en kenmerken.